Що ви знаєте про українську авіацію? Знаєте назви «передовиків» виробництва? Державне підприємство «АНТОНОВ», що за 20 років незалежності випустило 17 літаків, чи може «МОТОР-СІЧ», що виробляє двигуни, які не використовують навіть вітчизняні компанії? А чи знаєте ви, що саме під нашим носом набирає обертів нове українське авіа-конструкторське підприємство?
Декілька місяців тому у промисловій зоні Броварів звели велику чотириповерхову будівлю. Саме туди переїжджає приватне підприємство «УМБР-Бровари», що, окрім іншого, займається розробкою та виробництвом надлегких літальних апаратів.
ВСЯ СПРАВА В ТЕХНОЛОГІЇ
Все, що наші журналісти побачили в цехах – стовідсотково копітка ручна робота, ніяких конвеєрів. Спочатку проект майбутнього літака розробляють на комп’ютері, вираховують показники кожної деталі і потім створюють дерев’яні макети запчастин. На них накладають скловолокно та інші складові композитного матеріалу та «запікають» у вакуумному пакеті, а потім деталі шліфують та складають один до одного, як гігантський конструктор Lego.
«Композит легкий в експлуатації і дуже стійкий. А його собівартість набагато дешевше інших легкосплавних матеріалів. Ми передбачаємо, що на виході наш літак буде коштувати не набагато більше середньостатистичної нової іномарки», – пояснює Сергій Лисенко, керівник авіаційного напрямку ЧП «УМБР-Бровари».
Зараз на підприємстві 21 працівник. Робота іде в дві зміни та після отримання сертифікатів та перших замовлень планують перейти на цілодобове виробництво. А на одному з поверхів будівлі вже навіть обладнані кімнати відпочинку для співробітників.
На рахунку компанії є повністю розроблений, сконструйований та протестований надлегкий чотиримісний літак Patriot UA. LA-40. Тестування проводились на аеродромі в Гоголеві і зараз літак знаходиться на удосконаленні.
Хоча будівля ще й досі знаходиться в стадії ремонту – завершують оздоблювальні роботи, тут вже, окрім допрацювання існуючої моделі, у повну силу конструюють два літаки LA-50. «Ми використовуємо свої власні ідеї в розробці та проектуванні. Наші моделі та їхнє конструювання повністю виконуються на цьому заводі. Єдине, що в нас запозичене – це двигуни. Їх ми замовляємо на заводі Subaru», – розповідає Сергій Лисенко.
АМБІТНІ ПРОЕКТИ
Сьогодні на заводі вже конструюють п’ятимісні пасажирські літаки, а згодом планують розробити і модель для сімох членів екіпажу. 90% літального апарату складається з композитного матеріалу, який за своєю легкістю конкурує з пінопластом, а за міцністю – с залізобетоном. Вага одного виробу не перевищує 450 кг. Їх планують представити на всесвітній авіа виставці у Фрідріхсхафені в квітні 2016 року. І, хоча, зараз вони більше схожі на купу роз’єднаних деталей, на заводі нас запевняють – вже до кінця січня літаки будуть повністю готові для виставки та випуску у виробництво.
«Зараз тривають збори конструкції, потім ми попрацюємо над внутрішнім оздобленням кабіни і вже після нового року проведемо тестування на аеродромі. На землі й в повітрі. А після виставки запустимо серійне виробництво», – ділиться керівник.
Цікаво, що окрім конструювання власних літальних апаратів вже декілька років компанія займається імпортом та збіркою літаків з-за кордону. Але вартість іноземного транспорту коливається від 250 тисяч доларів до мільйона, що робить їх «іграшкою» для обраних. А от вітчизняні пароплани будуть значно дешевшими і, в той самий час, не поступатимуться європейським аналогам за технічними характеристиками. Готову продукцію планують направляти не лише на експорт, але й на вітчизняний ринок.
«Вже зараз до нас звертається багато українських бізнесменів, що хотіли б придбати наші моделі. Вони дуже зручні, бо розвивають швидкість більше 300 км на годину і в той самий час керувати ними можуть пілоти з приватними ліцензіями. Так, можна з Києва до Одеси всією сім’єю долетіти на відпочинок менше ніж за дві години», – не припиняє вихваляти вироби Сергій Лисенко.
Отже, якщо вірити амбітним планам компанії, то вже менше, ніж за рік, ми отримаємо унікальне для Броварів та України в цілому підприємство з конструювання та проектування надлегких літальних апаратів, що не тільки дозволить українцям отримати в свою експлуатацію над швидкі та економічні засоби пересування, але й нарешті закладе перші цеглини в сучасне авіаконструювання.
Кристина Славінська
