Ми не уявляємо своє життя без пакетів, різнобарвних обгорток, харчових плівок та іншого такого зручного щоденного приладдя. А ще декілька століть тому люди не здогадувалися про існування такого корисного та багатофункціонального матеріалу. Сьогодні ж бізнес із виготовлення поліетилену та пластику процвітає. Це не дивно, адже, як кажуть, є попит – буде і пропозиція. Поки одні заробляють на цьому гроші, інші – проблеми
Рівняємось на цивілізованих сусідів
У країнах Європи та Америки вже давно сміття приносить неабиякі прибутки. Його переробляють на вторсировину, перетворюють на біопаливо та навіть опалюють цілі райони і міста. У Швеції, яка є еталоном з управління побутовими відходами, зараз менше 1% сміття потрапляє на полігони. Майже все одразу утилізується, і – не повірите – іноді виникає така ситуація, коли навіть не вистачає відходів.
Для того, що така практика поводження з відходами успішно реалізовувалась, практикують роздільний збір сміття. Так, можна знайти сміттєві баки для скла, деревини, пластику, паперу, окремі сміттєвики для органічних відходів.
Не помітиш тут і машин, з яких на ходу сиплеться сміття або витікають смердючі відходи. Сміттєві баки теж не протікають, а зверху на них є кришки, щоб непотріб не розлітався.
А от ми маємо ще вчитися у мудрих сусідів. Однак, поки лише «набиваємо гулі» у спробах змінити ситуацію на краще. І для бодай покращення ситуації потрібно докласти чималих зусиль. По-перше, придумати, де взяти гроші на окремі сміттєві баки для вторсировини та машини, прилаштовані для вивезення різних видів відходів. По-друге, як привчити самих мешканців свідомо сортувати відходи, а не скидати все докупи.
З небес – на землю
Кожному давно відомо, що у нашому місті працює компанія «Комунтранс», яка займається вивезенням сміття на полігон.
Щоправда, у броварчан виникає багато нарікань з приводу роботи цього підприємства. Деякі скаржаться на малу кількість сміттєвих баків, через що частина сміття лежить на асфальті. Інші – на те, що з сміттєзбиральних машин вивалюється сміття та виливаються рідкі відходи.
«У нас з «Комунтрансом» укладено договір. Компанія вивозить сміття згідно з графіком, але часто графік збивається і ми не можемо розгребти свої завали. Вони мають працювати і по суботах. Якщо в суботу не вивезли, то з понеділка до переліку додається ще ряд адрес, ситуація складається вкрай напружена», – розповідає Зоя Іванівна, директор ЖЕКу №1.
У «Комунтрансі» ж запевняють, що повністю контролюють ситуацію із вивезенням сміття та слідкують за графіком.
«У нас найтяжчими днями залишаються понеділок та субота. У понеділок у нас працює 4 машини: 3 по ЖЕКах та 1 по приватному сектору. Взагалі, працює 2 машини. Але якщо, наприклад, після свят сміття більшає, то ми відповідно збільшуємо кількість машин», – розповідає Ірина Федорченко, заступник директора ТОВ «Комунтранс-Бровари».
Окрім цього, слід розуміти, що у наш час на якість послуг впливає і ціна. Адже, як не крути – а безкоштовний лише сир у мишоловці.
«Працювати з «Комунтранс» легко – вони реагують на зауваження, намагаються виправитись, але, на жаль, якість їх послуг страждає – у них немає якісних машин, які вивозять сміття», – каже Галина Плотнікова, начальник УЖКГ.
У компанії підрядника – своя правда. Там стверджують, що потрібно коригувати тариф на вивезення сміття, адже нинішня ціна не покриває всі понесені витрати. А щоб закупити нові сміттєзбиральні машини та сміттєві баки, потрібні величезні гроші. Та додайте до цього ще витрати коштів на утилізацію цього сміття.
«Коли ми виграли конкурс, ціна на утилізацію була 52 грн., зараз вона – 101 грн. Паливо також піднялося у ціні, ми не можемо це не врахувати. І звичайно, що ми змінюватимемо тарифи. Але це не буде космічне підняття. У складниках тарифу ми змінили лише 2: утилізація та паливо. Ми навіть не чіпали мінімальну заробітну плату. Взагалі, ми розуміємо, що не маємо права вішати на людей високі тарифи», – каже Ірина Федорченко.
Запеклий сміттєвий період починається влітку
Кінець літа–початок осені, напевно, найгарячіший сезон для сміттєвих баталій. Саме у цей період мешканці скаржаться на нестерпний сморід та «потічки» рідкої суміші на асфальті, які залишають після себе сміттєзбиральні машини. І хоча цього року «запеклий сезон» вже минув, враження від нього залишилось до сих пір.
А зараз на порозі зима і назріває інша проблема – купи сміття біля баків і скарги від мешканців приватного сектору на невчасно вивезені відходи. Щоб наступного року проблема не повторювались знову, потрібно її вирішувати зараз.
У «Комунтрансі» бачать єдине вирішення проблеми – це підняття цін на послуги. А от щодо «потічків ароматної суміші», то існує просте пояснення цієї проблеми, що виникає у сезон бахчевих та консервації.
«Я можу дати інші машини для користування. Але від цього ситуація не зміниться, вони все одно не будуть герметичними. Саме у цей час мешканці скидають до сміттєвих баків подвійну кількість овочів та фруктів, які дають свій сік, псуються. Але вирішення цієї проблеми – це зменшення кількості органічних відходів. Тому поки питання залишається відкритим», – розповідає керівник «Комунтрансу».
«Повне перезавантаження»
Щоб повністю перебудувати сміттєву систему у місті, потрібно не лише підібрати компанію, яка надаватиме якісні послуги з вивезення відходів. Окрім цього, також слід змінити сміттєві баки на нові – сучасні та багатофункціональні. А також забезпечити місто якісними машинами, що збирають та транспортують сміття.
Якщо купувати, наприклад, сміттєвик більш сучасний, на колесах та із кришкою, загальна сума витрат вийде ще більшою. Бо таке «задоволення» коштує від 3 до 8 тисяч гривень за один бак. А якщо до цього додати ще сміттєзбиральну машину із автопідйомником та більшою ємністю вартістю близько 3 мільйонів гривень?
Попри велику затратність «перебудування», наше місто вже потроху готується до нового етапу. Бровари одне з трьох міст в Україні, що долучилось до міжнародного екологічного проекту «Три країни, три ріки, два моря». Проект розрахований на 1,5 роки.
Нагадаємо, що 8 листопада до Броварів з п’ятиденним робочим візитом завітала шведська делегація на чолі з Послом Швеції в Україні Мартіном Хагстремом. Посол зазначив, що дійсно Швеція має значний досвід у питанні «управління» побутовими відходами та наразі дуже зацікавлена у передачі й впровадженні цього досвіду в Україні. Оскільки питання екології не має кордонів і стосується всіх жителів планети.
Така співпраця допоможе не лише побачити наші слабкі місця в питанні поводження з відходами, а й допоможе вдосконалитись та «підтягнутись» до рівня Європи. Паралельно в місті оголосять конкурс на визначення компанії-перевізника твердих побутових відходів.
«Ми вже готуємо рішення виконкому про оголошення конкурсу на нового перевізника. Ми будемо змінювати компанію, що займатиметься сміттям у нашому місті. Хочемо, щоб вона надавала якісні послуги, але при цьому не ставила тарифи захмарної вартості», – розповідає Галина Володимирівна, начальник УЖКГ.
Попри все, потрібно розуміти, що якісна компанія із вивезенням сміття не вирішить всіх проблем. Поки ми самі не будемо охайно себе поводити, почнемо сортувати відходи, щільно зав’язувати сміттєві пакети, а не кидати їх просто так, коли з них висипається увесь непотріб. Тож задля максимального порядку – слід починати з себе.
Софія Левицька