Громадяни цього року вперше сплачуватимуть податок за нерухоме майно, яким вони володіли у 2015 році. Хоча термін для сплати, встановлений законодавством, сплив ще 28 серпня, у громадян залишається багато питань до фіскальних органів. «Громадський Ревізор» вирішив розібратись у тонкощах оподаткування та дати відповіді на найбільш поширені запитання.
ХТО ТА СКІЛЬКИ МАЄ СПЛАЧУВАТИ ПОДАТКІВ?
Платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.
При цьому сплачувати мають не всі, а лише ті громадяни, чиї квадратні метри перевищують так звану «пільгову» площу, а також ті, хто має у власності кілька об’єктів нерухомості.
У Броварах «пільгова» площа для квартир складає 80 кв. м, для житлових будинків – 150 кв. м, а для власників змішаних об’єктів, тобто, якщо є і квартира і будинок – 250 кв. м.
Та й сам податок буде нарахований лише на площу, яка перевищує зазначений вище метраж. Наприклад, якщо ви маєте квартиру 92 кв. м, то маєте платити лише за 12 кв. м.
Ставка податку в Броварах встановлена на рівні 1% від мінімальної заробітної плати, що діє на початок року. Тобто, в 2015 році 12,18 грн. за кожен «зайвий» метр.
КОМУ НЕ ВАРТО ХВИЛЮВАТИСЬ?
Рішенням Броварської міської ради визначено певні об’єкти, які звільняються від оподаткування. Серед них:
• об’єкти житлової нерухомості, що належать дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, дітям-інвалідам, які виховуються одинокими матерями (батьками), багатодітним сім’ям, учасникам АТО та членам їх сімей.
• об’єкти нерухомості, які належать релігійним організаціям України.
• об’єкти нерухомості, які перебувають у власності громадських організацій інвалідів та їх підприємств.
• будівлі дитячих будинків сімейного типу.
• гуртожитки.
• господарські (присадибні) будівлі, допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо.
• об’єкти нежитлової нерухомості, які використовуються суб’єктами господарювання малого та середнього бізнесу, що провадять свою діяльність в малих архітектурних формах та на ринках.
ХТО НАРАХОВУЄ ПОДАТОК?
Податок нараховують органи державної фіскальної служби за місцем податкової адреси або реєстрації громадянина- власника, незалежно від місцезнаходження об’єктів його нерухомості.
Такі нарахування проводяться контролюючими органами і до 1 липня кожному громадянину надсилається або вручається відповідне податкове повідомлення- рішення про суму нарахованого податку. До цього документу додається квитанція та повідомлення про сплату податку з відповідними реквізитами.
СТРОКИ СПЛАТИ ТА ВІДПОВІ- ДАЛЬНІСТЬ ЗА ЇХ ПОРУШЕННЯ
Податкове зобов’язання за звітний рік з податку сплачується:
• фізичними особами – протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення;
• юридичними особами – авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що наступає за звітним кварталом, які відображаються в річній податковій декларації.
У разі, якщо платник податків не сплачує суму зобов’язання протягом визначених строків, йому нараховується штраф у таких розмірах:
• при затримці до 30 календарних днів – у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;
• при затримці більше 30 календарних днів – у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Також, після закінчення встановлених строків погашення грошового зобов’язання на суму податкового боргу, включаючи суму штрафних санкцій, нараховується пеня.
Пеня нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки НБУ, чинної на день виникнення такого податкового боргу або на день його погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО КВИТАНЦІЯ НЕ ПРИЙШЛА?
Як бачимо, строк для сплати податку починає відраховуватись з дня вручення по- даткового повідомлення-рішення. За офіційною інформацією, місцеві податківці спрямували 1698 повідом лень фізичним особам та 210 – юридичним. Для більш ніж стотисячного міста – просто крапля в морі. На практиці зустрічаємо безліч випадків, коли власники житла так і не отримали «листи щастя». Причин є багато. Звичайно, є Реєстр прав власності на нерухоме майно. Однак, дуже багато інформації про власників нерухомості й досі знаходиться на паперових носіях у численних БТІ по всій Україні. І як налагодити її обмін між податковими органами на місцях, не знає, мабуть, ніхто.
Наприклад, у Броварах документації по старому приватному сектору в електрон ному вигляді майже немає. А значить, порахувати податок просто неможливо.
Що ж робити таким громадянам, які знають, що мають сплачувати, але не отримали повідомлень, ми поцікавились у фахівців фіскальної служби. Особ ливо нас хвилювало питання нарахування штрафів, адже термін для сплати вже минув.
Для початку нам порекомендували звернутись до центру обслуговування платників податків, аби з’ясувати у інспектора, чи є ваші дані в базі. Якщо дані про власника є, то буквально одною кнопкою комп’ютерної мишки вам сформують повідомлення та видадуть квитанцію. Якщо даних немає, то на основі паперових документів їх без проблем внесуть до бази і також нададуть необхідні документи для проплати.
При цьому нас запевнили, що в обох випадках, якщо податкове повідомлення- рішення не формувалось раніше, штрафні санкції за прострочення платежу не нараховуватимуться. Але є ще один випадок.
ПОВІДОМЛЕНИЙ ЧИ НЕ ПОВІДОМЛЕНИЙ?
До числа броварчан, хто так і не дочекався листа з податкової потрапив і наш журналіст. І яким же було його здивування, коли після перевірки даних податковий інспектор повідомив, що повідомлення було вручене.
Відповідно до Податкового кодексу, податкове повідомлення-рішення вважається надісланим платнику податків, якщо його передано під розписку або надіслано листом з повідомленням про вручення.
Хоча податківці зізнаються, що в більшості випадків відправляли броварчанам звичайні листи замість рекомендованих, як того вимагає законодавство. За великим рахунком, побачивши такий лист в поштовій скриньці ви можете за нього забути і не платити. Але краще не ризикувати, адже в наступному році дове- деться платити і за 2015, і за 2016 роки.
Зовсім інша справа, коли з пошти вам принесли повідомлення про надходження рекомендованого листа. Звертаємо особливу увагу, що податкове повідомлення-рішення також буде вважатись врученим навіть у разі, коли пошта не може вручити платнику податків лист через незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або їх відмову прийняти повідомлення-рішення.
Єдиний випадок, коли рішення вважа- ється таким, що не вручено – якщо вручити податкове повідомлення-рішення неможливо через помилку, допущену контро люючим органом.
У випадку з нашим журналістом жодного листа чи повідомлення з пошти не надходило. При цьому в податковій базі є відмітка, що лист отримано ще в червні, отже штрафних санкцій швидше за все не уникнути. Достеменно сказати «фіскали» не можуть, адже не знають як «поведе» себе база. Вона, як виявилось, може нарахувати штраф, а може й ні.
Якщо ви потрапили в таку ж ситуацію, то юристи радять поцікавитись, коли було надіслано повідомлення. Попросити звірити підпис про отримання на повідомленні про вручення, яке повертається відправнику. Варто переконатись, що хтось не підмахнув за вас і не отримав лист. Або ж подивитись на конверт з повідомленням про вручення, який був відправлений, але повернувся до фіскальної служби з відповідною відміткою пошти. Можливо, ваш листоноша просто не приніс вам повідомлення, а через місяць повернув відправнику з відміткою про невручення.
Якщо ні того, ні іншого в фіскальній службі немає, можете сміливо оскаржувати рішення про нарахування штрафних санкцій через суд. При цьому суму податку сплатити таки доведеться. В будь-якому випадку звернутись в податкову варто, щоб потім не платити вдвічі більше.
Олеся Приймаченко