В Україні чверть автобусів – «убиті». Проте є такі перевізники, які намагаються не просто оновити таксопарк, а й привабити до себе пасажирів новомодними придбаннями, приміром, безкоштовним WI-FI.Таку роботу, зокрема, проводить підприємство «Автопас-К».
Автобус з безкоштовним Інтернетом
Зв’язок через гаджет – ось, що потрібно людям. Це зрозумів кмітливий керівник компанії, що обслуговує міжміський маршрут №402. Після подорожчання проїзду містяни почали пильніше придивлятися до того, хто їх перевозить. «Пасажир хоче їздити комфортно, красиво і швидко, і на нових машинах. Держава хоче, щоб ми возили усіх безкоштовно, щоб були нові машини, щоб не було скарг і щоб тарифи були легко регульованими. Ми ж розуміємо, що усе ідеально бути не може. В моєму підприємстві вже майже рік працюють WI-FI-роутери. Диспетчер на кінцевій перевіряє, в кого ввімкнений Інтернет, а в кого ні. Запровадження такої послуги зовсім не затратне. Одна машина коштувала 1200 грн + 120 гривень абонентна плата»,– розповідає директор «Автопас-К» Володимир Білоконь.
Він добре знає, що покращення сервісу збільшує денну виручку на 500 гривень. Втім безкоштовним Інтернетом серед його маршрутів може похвалитися лише №402. На міжміських, по селах, такої послуги не надають. Однак оновлювати таксопарк не забувають.
Підприємство працює вже 15 років. Володимир Білоконь знає з власного досвіду, як працює кожна ланка у «автомурашнику», адже до 1996 року був і механіком, і начальником руху. Після реструктуризації підприємства почав налагоджувати свою справу.
Нині «Автопас-К» нараховує 23 автобуси. Два з них в оренді. В загальній кількості обслуговує та їздить на маршрутках близько 60–70 співробітників. Це водії, механіки, електрики та лікарі. Директор каже, що колектив сталий і навіть серед водіїв немає «текучості». Маршрути найрізноманітніші: добре знайомий для нас №402 від Києва до Броварів, по селам та ПГТ, на кшталт, Димитров – Київ – Бровари – Київ. Звісно міська п’ятірочка та десяточка.
Лікар та механік – обов’язкові
Отож приїжджаємо на підприємство ще вдосвіта. Адже вже о 05.30 транспорт везе перших пасажирів.
Випуск на маршрут однаковий та обов’язковий для всіх перевізників міста. Спочатку водій у диспетчера отримує маршрутний лист. Потім проходить медогляд. Якщо все гаразд, сідає за кермо та їде на оглядову яму, де перевіряють справність транспорту, а також чистоту кузова та салону. Останній пункт, до речі, маршрутки «Автопас-К» – виконують. Але часто броварчани вже в другій половині дня цього не помічають. Ми побували в салоні більш ніж 10 автобусів перед їх виїздом. Вимитим транспорт був як ззовні, так і всередині.
«Ззовні транспорт швидко забруднюється через погоду. Щодо чистоти в салоні, то при виїзді на маршрут все прибрано. Проте пасажиропотік високий, все швидко забруднюється. Часто вигляду салону допомагають пасажири – десь щось обмалюють, подеруть, обірвуть чи відірвуть. Це справді проблема»,– каже Володимир Білоконь.
Після перевірок водії виїжджають, згідно з графіками, на свої маршрути. А їх рух відстежують за допомогою GPS, які встановлені на всіх автобусах. На підприємстві переконують, що це позбавляє водіїв можливості завчасно «сачканути». З 13 до 14 години відбувається перезмінка. Технічної перевірки транспорту, якщо попередній водій не зауважив поломок, не проводять. А ось пообідніх шоферів, які потім їздять до вечора, перевіряє медпрацівник. Коли транспорт повертається з роботи, його знову оглядають. І якщо є потреба, ремонтують вночі. Тоді ж техпрацівники миють автобуси.
«Хочеться посваритися»
Із самого ранку, ще до п’ятої, біля віконця диспетчера невелика черга. Чоловіки отримують маршрутні листи та комплекти квитків. Потім з ними вони стають у чергу до медика. «Дивимось за температурою, артеріальним тиском, зовнішнім виглядом та станом водія,– каже медпрацівник. – Коли є підозри на сп’яніння, проводимо тест на алкоголь. Для цього є прилад. Якщо стан незадовільний, до роботи не допускаємо».
На підприємстві зазначають, що випадки, коли водії приходили на роботу хворими чи під легким градусом, бувають вкрай рідко.
Водіїв ми розпитали, чи важко працювати в такому режимі та великою кількістю людей. «До всього звиклось,– каже водій Володимир – Єдине, але до цього ставлюсь нормально, бувають сварливі пенсіонери. Хочеться людям посваритися, виговоритись. Нічого страшного (сміється – ред.)».
Механіки працюють позмінно. Вони у проїзних боксах з оглядовою ямою проводять огляд. Якщо є зауваження до технічного стану, забороняють виїзд.
Перевершити конкурентів
Володимир Білоконь не збирається зупинятися. Восени він прийматиме участь у повторному тендері на обслуговування маршрутів №5 та №10. Якщо вдасться виграти, то оновить рухомий склад та встановить електронні табло на зупинках цих рейсів. «Я їжджу по Європі і бачу, як зроблено там. Ти вийшов, читаєш номер і бачиш, що через 2 хвилини буде машина. Мені б хотілося в Броварах зробити 5–7 накопичувальних зупинок, але це буде тільки після того, як я виграю конкурс»,– розповідає він.
А ще йому хочеться зайнятися нелегальними перевізниками. Володимир Білоконь каже, що це питання болюче і й неприємне. «Якщо ти не можеш побороти нелегалів, значить потрібно їх очолити. Потрібно офіційно оформити документи. Придбати комфортабельні автобуси. Торгмаш дуже актуальний»,– додає директор «Автопас-К». Головну причину збільшення пропозиції він бачить лише в тому, що люди хочуть їздити швидко і з комфортом. Тому в його планах запустити кілька маршрутів у годину пік.
Попри ідеї та плани директор «Автопас-К» розповідає, що хоче «піти» з міста та переорієнтуватися на міжобласні маршрути. Це зручніше та прибутковіше. Тут перевізник може сам встановлювати тарифи. А маючи високий тариф, покращується й якість обслуговування.
Тож, як бачимо, не всі перевізники «погані». Приклад «Автопас-К» показує, що коли підходиш до справи по-європейськи, намагаєшся виграти у конкурентів, покращуючи сервіс, то клієнтів буде хоч відбавляй.
Інесса Косач