8 квітня в Броварах офіційно завершився опалювальний сезон. Чи не відразу після відключення батарей виникло питання: що буде з гарячою водою? Дискусії щодо доцільності централізованого подачі ГВП у міжопалювальний сезон точаться вже не перший рік. Це питання дослідив «Громадський ревізор»
Послугу надають, але не споживають
За словами фахівців, щорічно об’єм споживання гарячої води, яка подається централізовано, в нашому місті невпинно зменшується.
Причин цьому декілька. По-перше, майже 70% споживачів встановили електричні бойлери і, так би мовити, «горя не знають». Вони не залежать від тепломережі, але в їхніх кранах завжди тече вода, причому належної температури. А не так як з міської мережі – людина повинна спустити десятки літрів, щоб отримати температуру 30-40 градусів.
По-друге, навіть ті броварчани, які користуються централізованим ГВП, почали економити. Адже чинні тарифи для більшості споживачів надто високі. Приміром, вартість 1 куб. м гарячої води за умови підключення рушникосушарок складає 87,62 грн, а якщо рушникосушарки підключені до системи опалення, тариф становить 81,02 грн. за куб. м. Такі ціни змушують замінити звичний для багатьох прийом ванни швидким душем.
Спеціалісти КП «Броваритепловодоенергія» порахували об’єм споживання гарячої води з міської мережі і виявилось, що подавати послугу в нинішніх умовах не просто нерентабельно, а навіть збитково.
«Щорічно об’єм споживання зменшується. Якщо в 2015 році в весняно-літній сезон мешканці міста розбирали більше 120 тис. кубів в місяць, то в цьому році середньомісячне споживання не перевищує 20 тисяч м куб. Виходить, що ми воду нагріваємо до визначеної нормативом температури, мешканці її не використовують, вона охолоджується, повертається по трубам назад на котельню, ми знов її гріємо і так по колу», – розповідають у «Тепломережі».
Дійсно, можна зробити висновок, що при такому низькому споживанні запускати головні міські котельні недоцільно. Немає споживання – продукт не реалізується, а газ та електроенергія на підігрів води спалюються.
«За всі гроші, які ми візьмемо з мешканців за гарячу воду, ми не зможемо навіть розрахуватися за газ. Не кажучи вже про електроенергію, зарплати працівникам, податки та інші складові тарифу», – додають у КП «Броваритепловодоенергія».
Проста арифметика
На сьогоднішній день маємо замкнене коло: щоб була гаряча вода, треба збільшитиспоживання. Хоча серед броварчан тих, хто хоче цілорічно отримувати гарячу воду з міської мережівистачає, та вони користуватимуться нею мало,бо ціна «кусається».
Тому, за законами економіки, щоб у підприємства не було збитків потрібно або підвищувати обсяги реалізації продукції, або підвищувати тарифи.
Як пояснили нашим журналістам у планово-економічному відділі КП «Броваритепловодоенергія», нинішній тариф на централізоване гаряче водопостачання затверджували, виходячи в нормативів споживання гарячої води, які встановлені на рівні держави. За цими розрахунками кожен абонент, який підключений до мережі централізованого водопостачання, має споживати в середньому 3,2 м куб. води в місяць.
Окрім, зниження об’ємів реалізації гарячої води, на тариф впливають ціни на енергоносії, розмір заробітної плати працівників тощо.
10 квітня КП «Броваритепловодоенергія» в дистанційному режимі провело відкриті обговорення з розгляду питання встановлення нових тарифів на послугу з постачання гарячої води, що надається населенню, бюджетним організаціям та іншим споживачам. За результатами обговорення було обґрунтовано необхідність коригування тарифу на ГВП та ухвалено рішення звернутись до НКРЕКП з заявою та розрахунками на зміну тарифу. Яким буде новий тариф – побачимо згодом.
Поки що вода залишається
На сьогоднішній день, незважаючи на припинення подачі теплоносія 08 квітня 2020 року, міська влада ухвалила рішення продовжити централізоване гаряче водопостачання. Чиновники розуміють, що в умовах карантину більшість броварчан залишаються вдома і повинні отримувати якісну послугу, навіть попри її збитковість.
КП «Броваритепловодоенергія» цілодобово продовжує надавати ГВП в усі будинки в центральній частині міста та районі «Торгмаш», що становить близько 85% всіх абонентів.
Подальша доля гарячого водоспоживання в міжопалювальний період залишається невизначеною. Це питання потребує додаткового обговорення з броварчанами. Адже проста арифметика говорить на користь відмови від централізованого ГВП.
В Україні багато міст пішли цим шляхом. Там мешканці вже й забули про скарги через відсутність гарячої води – перейшли на так зване «індивідуальне постачання». Регулюють і температуру води, і її кількість. Можливо, про запровадження подібного досвіду вже задумуються й у Броварах. Це значно зменшить фінансове навантаження як для громадян, так і для виробника теплоенергії.