Ще в квітні квитанції за житлово-комунальні послуги для мешканців багатоповерхових будинків мали змінитися, і звісно ж, у сторону збільшення. Підвищення комуналки мало стати результатом оновлення законодавства в сфері ЖКГ. Одначе у зв’язку з епідемією коронавірусу мер Броварів підписав розпорядження щодо відтермінування впровадження нових тарифів для мешканців Броварів до липня. Тож, скільки будуть сплачувати броварчани читайте в матеріалі «Громадського ревізора»
Вимоги законодавства
Загалом квитанція за послуги, які надають управляючі компанії (ред. – ЖЕКи) формується з 15 окремих послуг (див. таблицю). Саме їхню сумарну вартість і мають сплачувати мешканці багатоповерхових будинків.
Згідно з нормами чинного законодавства з переліку послуг виключили «утримання житлових будинків та прибудинкових територій», натомість, ввели нову послугу – «управління житлових будинків».
Усі мешканці багатоповерхівок мали на загальних зборах вирішити з якою управляючою компанією укладати договір на управління своїм будинком. А ті багатоквартирні будинки, в яких броварчани право вибору не використали, отримали управлінця, обраного на конкурсі, що проводила міська рада. За результатами конкурсу, компанії-переможці укладають договір з кожним із співмешканців будинку. До речі, переможцями конкурсу в місті стали 11 компаній – як комунальні, так і приватні ЖЕКи. Кожна компанія, яка пропонувала свої послуги, пропонувала свої розцінки за обслуговування кожного об’єкта.
Зазначимо, що сума загальних внесків у кожної управляючої компанії встановлена індивідуально. Наприклад, КП «ЖЕК-1», котрий за результатами конкурсу обслуговує 44 будинки, встановив середню вартість своїх послуг у сумі 5,49 грн. за 1 м2, а ТОВ «Житло Уют Сервіс», яке буде управляючою компанією 9-х будинків, буде отримувати 10,44 грн за 1 м2.
«Ці внески мають розділятися на утримання прибудинкової території, на освітлення, на обслуговування ліфтового господарства будинку, прибирання під’їзду. Різниця в тарифах пояснюється переважно особливостями прибудинкової території, її розмірами, кількістю ліфтів тощо», – пояснює очільниця Управління будівництва, житлово-комунального господарства, інфраструктури і транспорту Світлана Решетова.
Також своєрідною новацією мав стати ремонтно-резервний фонд. За словами Світлани Решетової, це накопичувальна послуга, для того, щоб мати певні кошти на поточні і капітальні ремонти будинків.
Зважаючи на те, що введення нових тарифів стане додатковим фінансовим навантаженням на населення тим більше під час карантину, коли багато броварчан лишилися без роботи, міський голова Ігор Сапожко виступив з ініціативою переглянути структуру тарифу та виключити з загальних внесків послуги, які наразі не надаються. Зокрема, це стосується і ремонтно-резервного фонду, про який ми вже згадували. Цю інформацію підтвердили як представники міськради, так і самі управляючі компанії.
«У ситуації, що склалася, це був чи не найкращий варіант зменшити фінансове навантаження на людей, котрі лишилися без роботи. Тому ми лишили скореговані таким чином тарифи актуальними на весь період карантину», – розповідає радник міського голови Григорій Голубовський.
За словами Григорія Голубовського, рішення про відтермінування підвищення далося для ЖЕКів складно. Оскільки мінімальна заробітна плата підвищується, ціни на електроенергію також зростають. Значно погіршує ситуацію масові неплатежі – дуже багато людей не могли сплачувати за отримані послуги вчасно, тож на сьогоднішній день перед управляючими компаніями накопичились суттєві борги.
Разом з тим, ЖЕКи зараз займаються санітарною обробкою під’їздів, що раніше не входило до їхніх обов’язків. Це вимагає додаткових ресурсів, залучення до роботи працівників та спецзасобів та дезрозчинів тощо. До того ж, є нестача кадрів, тож певні послуги з офіційного переліку комунальники зараз узагалі не виконують – для цього просто не вистачає робочої сили. Одначе і кошти за них броварчани поки що теж не сплачують.
«Ми проаналізували, які послуги ми зараз реально можемо надавати в повному обсязі. Найголовніше – містяни поки що не сплачують у ремонтний фонд будинків, бо поточні ремонти тимчасово не виконуються – передусім немає матеріальних ресурсів, щоб наняти додаткових людей для їх проведення. Також ми зараз не беремося за прибирання підвалів та горищ. Відповідно і нараховування за ті послуги, які по факту не надаються, ми не проводимо, тож поки що за них броварчани не платять», – підкреслив Григорій Голубовський.
На жаль, карантин продовжується і коли він завершиться – невідомо. Тож, наразі питання з введенням нових тарифів відтермінували на невизначений строк. А це означає, що суми в платіжках броварчан все ж таки зміняться, але не суттєво.