Україна на п’ятому місці серед європейських країн за рівнем смертності в ДТП. Основні причини аварій – керування в нетверезому стані та перевищення швидкості. Лише від початку року в Україні в наслідок ДТП загинуло 700 осіб. В Броварах, на щастя, жертв немає, а от постраждалих десятки.
Броварачани добре пам’ятають резонансне ДТП, що сталося 21 березня на мосту, який веде на Торгмаш. Тоді маршрутка злетіла з мосту і постраждало 16 пасажирів. А водій Lanos, що підрізав маршрутне таксі, отримав лише незначні ушкодження. Причина аварії – не лише затяжний ремонт мосту та відсутність попереджувальних знаків. Свою справу зробила елементарна відсутність водійського етикету.
«У нас було дві резонансні пригоди. Одна на мосту, інша в Калинівці місяць тому. Розвозка Облгазу Київської області везла контролерів в село Пухівка і потрапила в ДТП. В діях водія автобуса є порушення – він не пропустив пасажирський автомобіль. В результаті в нас 12 потерпілих. Усі пригоди є причиною банальної водійської невихованості», – розповідає начальник Броварської ДАІ Олег Трач.
ВОДІЙСЬКИЙ ЕТИКЕТ
У Броварах трафік дуже щільний, тому комфорт на дорогах залежить, у першу чергу, від самих учасників руху. От і виходить, що водії рідко коли пропускають одне одного. Чи-то за інтуїцією, чи-то за статистикою, але й в Асоціації безпеки дорожнього руху переконані: багато в чому винні самі водії.
У ДАІ наголошують – доки автомобілісти не навчаться поважати одне одного на дорогах, вони залишатимуться заручниками заторів та аварій. «Пігулки» від водійської нетактовності начальник Броварської ДАІ не знає. Мовляв, біля кожного наряд автоінспекторів не поставиш. Однак він також переконаний, що штрафи цю проблему не вирішать.
ГРОМАДСЬКИЙ ТРАНСПОРТ НЕ ЗАВЖДИ БЕЗПЕЧНИЙ
У Броварській ДАІ констатують, що більшість аварій відбувається за участю маршруток. Втім, перевірити перевізників ДАІвці не можуть, оскільки нині діє мораторій.
Єдине, чого добилися автоінспектори – це перевірка автобусів на маршруті. «Розроблений квартальний графік перевірки автобусів на лінії. За цей місяць ми склали 31 адміністративний протокол. Це і перевезення більшої кількості пасажирів, ніж дозволено, і відхилення від маршруту, і відсутність пасків безпеки. Втім, у нас немає таких автобусів, які обладнані для кожного пасажира паском безпеки. І норма така на сьогоднішній день не регламентується. Автобус повинен бути відповідним до технічної документації, заводом-виробником передбачені ці паски безпеки, тільки тоді ми можемо витребовувати це», – говорить Олег Трач.
Подбати про безпечний проїзд можуть і самі пасажири. Якщо водій говорить по телефону, палить, їсть за кермом, розраховує пасажирів під час руху, порушує ПДР – можна зробити зауваження. Навіть більше – викликати правоохоронців.
А ЗНАКИ ДЕ?
Розповідає начальник Броварської ДАІ й про найбільші проблеми. Зокрема, поганий стан доріг чи відсутність розмітки часто змушує водіїв виїжджати на зустрічну смугу для об’їзду вибоїн. Буває й так, що дорожні знаки сховані за гілками дерев або їх встановлено в місцях, не передбачених Державними стандартами чи Правилами дорожнього руху.
Працівники ДАІ в таких випадках зазвичай чатують на чергову «жертву» замість того, аби накласти штраф на власника дороги за неналежне утримання ї ї стану. Втім, така ситуація не дуже властива Броварам, запевняє головний броварський автоінспектор.
«ЛЕЖАЧИХ ПОЛІЦЕЙСЬКИХ» НЕ ВИСТАЧАЄ?
Як же можна убезпечити мешканців від безвідповідальних водіїв? Простий, але вкрай ефективний спосіб – лежачий поліцейський. Якщо немає потреби чи можливості організувати світлофорне регулювання руху, то такі обмежувачі швидкості «зупиняють» водіїв, які люблять поганяти – тим більше, біля навчальних та громадських закладів.
На думку броварчан, в місті їх не вистачає. Приміром, мешканці неодноразово зверталися з проханням встановити такі обмежувачі по вулиці Коккінакі. Мовляв, водії влаштовують там автобан і жителям ходити вздовж вулиці небезпечно.
У Броварському ДАІ геть інші дані. Ба більше, вони не вирішують, де саме потрібно покласти «лежачі поліцейські», а лише рекомендують. «Лежачими поліцейськими» забезпечені чи не усі переходи біля дитячих садочків та шкіл. Додати більше, то це тільки «вбивати» приватні автомобілі. В правилах дорожнього руху прописано, що кожен учасник дорожнього руху має розраховувати, що інший учасник дорожнього руху не порушуватиме ПДР і як правило у нас цього не відбувається», – додає Олег Трач.
Крім того є нормативні вимоги, які дозволяють застосовувати пристрої примусового зниження швидкості в районі розташування дитячих та навчальних закладів, зон масового відпочинку, перед нерегульованими пішохідними переходами, розташованими поза межами перехресть, перед нерегульованими перехрестями за відповідного обґрунтування.
У НАС ДТП
Часто водії після ДТП вимушені чекати на представника ДАІ годинами. Останні нарікаютьна кадровий дефіцит та брак ресурсів. Тим паче, що проходять скорочення, а самі інспектори чекають на так звану люстрацію, пов’язану із реформуванням системи. Нині більшість закоренілих ДАІшників розуміють, що для того, аби працювати в майбутній дорожній поліції, потрібно перенавчатися. До того ж здавати складні нормативи. Однак для декого не те, що підтягнутися, а й вийти з автомобіля через надвелике черевце важко. Вищі чиновники запевняють, що реформа усе змінить.
ЗНИКНЕННЯ ДАІ
Реформа передбачає ліквідацію транспортної міліції (її функції перейдуть Національній поліції), спецпідрозділів із боротьби з організованою злочинністю (їхні функції віддадуть підрозділам кримінальної міліції) та ветеринарної міліції, яка дублює функції ветеринарних та фітосанітарних служб.
Подальше існування ДАІ залежить від успіху експерименту у Хмельницькому, по якому вже підготовлено звіт. Однак, згідно з пропозиціями, ДАІ лишилося «жити» недовго. Спочатку у неї заберуть деякі функції, а після впровадження автоматичної фіксації порушень дорожнього руху – підрозділи ДАІ об’єднають із підрозділами патрульно-постової служби міліції для створення єдиної патрульної служби.
Нових спеціалістів вже навчають. Сама ж реформа передбачає зменшення кількості працівників. До того ж ставку зробили на молодь. Вони, за задумом реформаторів, менше піддаватимуться хабарництву, адже отримуватимуть гідну заробітну плату.
За модель взяли приклад Грузії. Там реформу розпочали масово і звільнили майже 90% працівників. Загалом людський фактор грузини звели до мінімуму завдяки обладнанню камерами спостереження. Результат – знищення корупції у системі та повернення довіри до інспекторів.
Інесса Косач