Органам місцевого самоврядування передається ряд державних повноважень. За цим, на перший погляд, складним поняттям, приховані прості зміни, які повинен найближчим часом відчути кожен українець. Яким чином проходить цей процес у Броварах – дізнавався «Громадський Ревізор»
Основне завдання та суть змін, про які далі буде йти мова – спростити доступ громадян до адміністративних послуг та об’єднати їх в одному місці – центрі надання адміністративних послуг, скорочено ЦНАП.
Цей центр був відкритий у Броварах у 2013 році. На сьогоднішній день тут можна отримати загалом 78 адміністративних послуг.
З початком процесу децентралізації, одна за одною відбувається передача функцій деяких державних структур на місця. Тобто, питання, з якими раніше треба було оббігати не один кабінет, тижнями чекати відповіді та виконання, відтепер мають виконуватися на рівні органів місцевого самоврядування. Які ж підрозділи будуть діяти в Броварах та які зміни це принесе – аналізуємо.
1. Відділ з реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців
З 1 січня 2016 року функції держреєстрації юридичних осіб та ФОП повернули з відання Міністерства юстиції до органів місцевого самоврядування. Для броварчан зміни в цьому напрямку пройшли практично непомітно, адже ані перелік послуг, ані штатні працівники, ані місцезнаходження відділу не змінилися.
Як і раніше, державні реєстратори приймають на першому поверсі адмінбудинку за адресою: вул.Гагаріна, 18, каб. 118.
Нагадаємо, що фахівці відділу проводять державну реєстрацію юридичних осіб, або фізичних осіб, що мають намір стати підприємцем, видають витяги, виписки та довідки з ЄДР, реєструють зміни до установчих документів,проводять реєстрацію припинення юридичної особи або діяльності фізичної особи-підприємця, тощо. Загалом перелік дозвільних документів, що надаються відділом, налічує понад 15 пунктів.
2. Відділ реєстрації речових прав на нерухоме майно
Ще одним новоствореним підрозділом виконкому є відділ реєстрації речових прав на нерухоме майно, який проводитиме реєстрацію права власності та інших речових прав на нерухоме майно (крім державної реєстрації іпотеки нерухомого майна), а також надаватиме інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у вигляді інформаційної довідки.
Нагадаємо, що раніше виключне право на реєстрацію прав на нерухоме майно мала Державна реєстраційна служба, підпорядкована Мінюсту. Вже з моменту створення служби, її діяльність викликала численні нарікання громадян, в тому числі і на корупційну складову в діяльності реєстраторів. Крім того, розгляд документів затягувався на місяці.
З 1 січня вступили в дію зміни до законодавства, якими розподілили повноваження служби між більшою кількістю суб’єктів – органами місцевого самоврядування та нотаріусами. Також, значно скоротили строки розгляду документів.
Однак, на сьогоднішній день, броварчани для реєстрації речових прав можуть звернутись хіба що до нотаріусів, адже місцезнаходження новоствореного підрозділу виконкому ще не визначено.
Чому виникла така затримка місцеві чиновники не пояснюють. Нашим журналістам лише повідомили, що відділ планується розмістити на першому поверсі адмінбудинку по вул. Гагаріна,18. Також додають, що станом на сьогодні сформовано штат, спеціалісти пройшли навчання, отримали коди та електронні ключі доступу до держреєстру.
3. Відділ реєстрації фізичних осіб
Ще один крок у рамках процесу децентралізації влади – передача до місцевих органів влади повноважень щодо реєстрації місця проживання та зняття з реєстрації місця проживання фізичних осіб та ведення відповідного реєстру територіальної громади.
Відповідно до законодавства ці зміни вступають в силу з 4 квітня 2016 року. Тож, 2 квітня поточного року для проведення реєстрації місця проживання (а простіше кажучи прописки) броварчани можуть звертатись до територіального підрозділу державної міграційної служби, а вже з понеділка, 4 квітня до спеціалістів виконкому Броварської міської ради. Щоправда адреса обох структур – старої і новоствореної співпадають: бульв. Незалежності, 3.
4. Відділ державного архітектурно-будівельного контролю
Рішення про створення цього відділу ДАБК при виконкомі було прийнято ще в минулому році. До повноважень відділу буде входити видача дозвільних документів, здійснення архбудконтролю та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів.
Взагалі, передача функції держархбудконтролю на місця є дуже важливою і дасть можливість контролювати органам місцевої влади питання будівництва на своїх територіях. Та незважаючи на таку вагомість «віз і нині там» – доступ до Держреєстру на сьогодні так і не отримано, а отже отримання дозвільних документів на будівництво та введення об’єктів в експлуатацію, як і раніше, проводиться через обласну інспекцію ДАБК.
Заради справедливості зазначимо, що певне гальмування процесу передачі повноважень з центру на місця стосуються не тільки Броварів, а мають місце по всієї України.
Після врегулювання усіх бюрократичних формальностей, планується, що відділ ДАБК виконкому працюватиме як бек-офіс, тобто його спеціалісти не будуть приймати безпосередньо документи від заявника, а лише розглядатимуть та прийматимуть рішення. Фронт-офісом буде Центр надання адміністративних послуг.
Тобто, для реєстрації документів на початок будівельних робіт та про готовність до експлуатації броварчанам необхідно буде звертатись до ЦНАПу за адресою: вул. Гагаріна, 18.
5. Надання відомостей з Державного земельного кадастру
В рамках децентралізації, з 1 березня 2016 року спростили процедуру отримання інформації з Державного земельного кадастру. Відтепер право на надання такої інформації матимуть посадові особи органів місцевого самоврядування, в тому числі і адміністратори центрів надання адміністративних послуг.
Та якщо в інших містах в ЦНАПах тільки підшуковують робоче місце для уповноваженого працівника на надання цієї адмінпослуги, у нашому Центрі така послуга надається вже кілька років. Процес повністю налагоджений, як кажуть «все в робочому порядку».
Ось так, практично непомітними для пересічних містян кроками Бровари наближаються до зручної та зрозумілої системи надання адміністративних послуг, орієнтованої на людину з її нагальними потребами. Бачимо, що не все так гладко проходить як хотілося б, та будемо сподіватись, що до кінця квітня місцеві чиновники зможуть налагодити роботу всіх новостворених підрозділів виконкому Броварської міської ради.
Олена Марченко