Питання адміністративної відповідальності за стан автомобільних доріг в Україні є найбільш болючим, суперечливим і мало досліджуваним у рамках чинного законодавства. Спробуємо розібратися, хто ж дійсно відповідальний за нашу дорожню мережу і до кого слід позиватись у випадку порушень?
Зважаючи на стан українських доріг, варто уважно дивитися не тільки під ноги, але й під колеса. Останнім часом, досить поширеним є жарт про те, що з настанням такої довгоочікуваної весни першим розтане не сніг, а асфальт на дорогах. Однак для водіїв цей гумор не є веселим.
Уявімо собі ситуацію, яка, на превеликий жаль, може підстерігати практично кожного автовласника, незважаючи на стаж водіння. Їдете ви наче й рівною дорогою, але підступна доля приготувала вам «нежданчик» у вигляді, наприклад, невеличкої такої ямки. Влетівши туди по самі пороги, маємо неабияку халепу.
Як стверджує статистика, далеко не кожен водій, який хоча б раз потрапляв у таку прикру ситуацію, насмілювався подавати до суду на дорожників. Ба більше – іноді спритні «відповідальні особи» замість відповідати по закону, ще й примудряються зробити в таких випадках винним водія. То як діяти, коли ви залишили в ямі колесо чи бампер?
Алгоритм дій
Фахівці кажуть, що добитись матеріальної компенсації на ремонт авто реально, однак процес цей довгий та не з легких. Відомий юрист Алан Капраль радить: для того, щоб в майбутньому можна було претендувати на відшкодування, в момент, коли сталась пригода, водій має викликати правоохоронців і проконтролювати складення конкретних актів та протоколів.
Якщо ви пошкодили автомобіль по причині неякісного стану дороги, то дії повинні бути наступними:
• у першу чергу, зупиніть транспортний засіб і не залишайте місце ДТП. Увімкніть аварійну сигналізацію і встановіть знак аварійної зупинки. З’ясуйте, чи є свідки вашого ДТП серед оточуючих. Якщо хтось бачив подробиці – попросіть у нього контактні дані. Наявність таких свідків суттєво підвищить ваші шанси на отримання відшкодування заподіяної шкоди;
• викликайте поліцію для фіксації ДТП. За наявності страхового полісу «КАСКО», повідомте про подію у страхову компанію;
• зробіть фото-фіксацію видимих пошкоджень автомобіля та дефекту дорожнього покриття з візуальною прив’язкою на місцевості (щоб можна було зрозуміти, де саме знаходиться яма чи інший дефект дорожнього покриття);
• по приїзду ДАІ вимагайте складання протоколу про ДТП та складання плану-схеми ДТП. При оформленні події співробітниками поліції необхідно переконатися, що в протоколі огляду місця події відображені сліди руху транспортного засобу та стан дороги. Дефект дорожнього покриття необхідно не тільки занотувати, але й дати його координати щодо яких-небудь постійних орієнтирів. Крім того, даний дефект в протоколі огляду має бути зорієнтований щодо траєкторії руху транспортного засобу. В протоколі варто занотувати наявність або відсутність дорожніх знаків, що попереджають про небезпеку, пов’язану з недоліками дорожнього покриття; вказати відстань від місця установки таких знаків (якщо вони є) до місця розташування дорожнього дефекту.
Також працівник ДАІ повинен скласти довідку про пошкодження транспортного засобу.
Після цього, слід оперативно провести експертну оцінку пошкоджень автомобіля. Так радять юристи.
Однак, навіть дотримання цього алгоритму дій не означає, що вам хтось поспішить компенсувати витрати на ремонт. Попереду другий, важчий крок – судовий процес.
«Отримати компенсацію реально, але це досить тривалий процес. Слід розуміти, що проти водія буде діяти система, – попереджає Алан Капраль. – Протидія буде вже на етапі приїзду на місце ДТП працівників поліції, які будуть наполягати на безперспективності судового процесу і т.д. Потім будуть судові процеси, відповідне рішення, виконавча служба».
Водночас звертаємо увагу на те, що перед зверненням з позовом до суду бажано чітко з’ясувати балансоутримувача майна. У Броварах балансоутримувачем доріг є КП «Бровари-Благоустрій». Тут кажуть – наші дороги у задовільному стані, до судової тяганини дійшло тільки один раз, тоді Феміда стала на захист комунальників, справу позивач програв.
Тож, братись за це чи ні – вирішувати вам, але пам’ятайте, що зневірившись ще на першому етапі, ви втратите немалий шанс довести державі свою правоту та отримати бодай моральну компенсацію за їзду по дорогах, що нагадують решето.
Мирослава Соколенко
