Броварчани вже майже звикли до того, що алкоголь не продають у місті після 23-ї години. Аж тут члени виконкому прийняли нове рішення – надано додаткові повноваження спецвідділу контролю за станом благоустрою та зовнішнім дизайном міста щодо проведення перевірок та складання адміністративних протоколів за порушення правил торгівлі алкогольними напоями. «ГР» дізнавався, чи дотримуються суб’єкти вимог законодавства при реалізації алкоголю та кому варто готуватись до перевірки чиновників
Законодавче підґрунтя
В першу чергу через прийняте рішення мали б перейматись власники більшості тимчасових споруд, відомих як МАФи. І ось чому.
Продаж товарів, що здійснюється через пункти некапітальної забудови – кіоски, ларі, ларки, палатки, павільйони для сезонного продажу товарів, регулюється правилами роботи дрібнороздрібної торговельної мережі. Відповідно до п. 8 цих правил, реалізація алкогольних напоїв в таких об’єктах заборонена.
Є законодавчі обмеження і щодо реалізації алкоголю в торгівельних павільйонах. Згідно з п. 4 правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями, суб’єкт господарювання повинен мати торговельне приміщення (будівлю) площею не менш як 20 кв. м, обладнане відповідним торговельно-технологічним устаткуванням (вітрини, прилавки, пристінні гірки), охоронною і протипожежною сигналізацією, з достатнім освітленням, опаленням і вентиляцією.
Виходить, що у Броварах в жодному з МАФів немає «зеленого світла» на продаж алкоголю, адже жоден не відповідає встановленим вимогам. Нагадаємо, що з 1 липня 2015 року до алкогольних напоїв відносять і пиво.
За порушення правил торгівлі алкогольними напоями передбачена адміністративна відповідальність згідно ст. 156 КпАП.
Столиця теж бореться
У Києві пішли ще далі. Ще в квітні цього року прийняли власний регуляторний акт – рішення про заборону продажу алкоголю в тимчасових спорудах. Деякі мешканці столиці відкрито зраділи, та підтримали рішення на 100%. Інші ж навпаки, вбачають у ньому лише загибель частини малого бізнесу та підвищення прибутків супермаркетів. При цьому більшість зауважує, що обмеження жодним чином не вплине на зменшення рівня випитого, адже кому не продадуть алкоголь в кіоску – купить його в найближчому супермаркеті.
Одне можна сказати напевно. Рішення не додало ентузіазму підприємцям. Адже вони можуть втратити значну частину своїх прибутків.
Деякі навіть пригрозили вийти з пікетами на головну площу країни. Щоб хоч якось «згладити» гострі кути, просять встановити перехідний період.
«Добре, ви заборонили нам продавати алкоголь, але ж ми вклали гроші в ліцензію. Зробіть хоч перехідний період», – бідкаються власники кіосків.
Тим часом чиновники із порушниками «розправляються» швидко. «У разі, якщо підприємці будуть порушувати це рішення, вони можуть бути позбавлені права здійснювати свою діяльність на цьому місці, аж до демонтажу», – розповідає Олексій Рєзніков, заступник голови КМДА.
Броварські реалії
Поки в Києві активно готуються до глобального «викорінення» МАФів, у Броварах це питання знаходиться у стані зародка. Наразі, у нашому місті створюється комісія, що займатиметься перевірками суб’єктів господарювання.
«Зараз ми створюємо робочу групу, що займатиметься перевіркою МАФів. Поки чекаємо, доки пройде ця процедура», – розповідає Олег Єжаков, в. о. начальника спецвідділу з контролю за станом благоустрою.
Тож як скоро ця подія відбудеться та чи принесе бажані результати, поки не відомо. А поки фахівці готуються до перевірок МАФів, наші журналісти вирішили поцікавитись, що з цього приводу думають самі броварчани.
Думки громади
«ГР» вирішив провести опитування серед мешканців міста. Голосування проводили на офіційному сайті видання та на сторінках в соціальних мережах.
Загалом, майже 50% респондентів вважають, що споживання алкоголю зменшиться, 21% користувачів вважають, що алкоголем торгуватимуть «з під поли», 19% впевнені в тому, що алкоголем продовжать торгувати і особливих наслідків від такого рішення не буде.
Деякі користувачі в коментарях поділились своїми думками та пропозиціями. Зокрема, мешканці міста закликають закцентувати увагу на неякісному алкоголі. Тим паче зважаючи на останні трагічні випадки отруєння «оковитою», що ширяться Україною.
«Найголовніше – виконати жорсткі дії з усунення неякісного алкоголю. Бо про це вже всі забули», – пише пан Андрій.
Деякі ж броварчани схиляються до думки, що проблема із алкоголем «сидить» набагато глибше, ніж здається на перший погляд, і вирішувати її потрібно на державному рівні, більш масштабно.
«Для початку потрібно заборонити рекламу і пропаганду алкогольних напоїв, а потім вже починайте тиснути на малий бізнес. А з такою підтримкою ЗМІ та виробників, великі компанії просто отримуватимуть додаткові прибутки. І тішити себе ілюзіями про зменшення споживання – марна справа», – доводить пані Олена.
Є й такі, що зневірились у будь-яких позитивних зрушеннях. «Як продавали, так і будуть продавати. Спочатку знайомим, як робив колишній «Тандем», а потім усім. На жаль, цигарки і алкоголь у нашій країні ніщо не зможе придушити, як би ми цього не хотіли», – вважає Катерина.
Інші ж вказують на важливу роль правоохоронних органів у подоланні проблеми. «В ідеалі, такі дії мають зменшити споживання алкоголю, але це за умови співпраці з поліцією, а не так, як зараз», – пише Олексій.
Закон для всіх, але у нас свої правила
Дізнатись, чи все-таки дотримуються міські підприємці вимог чинного законодавства, чи продають алкогольні напої, «ГР» вирішив не з чуток, а на практиці. Наші журналісти вирішили самі обійти усі кіоски по вулиці Гагаріна та вибірково завітати в МАФи в інших районах міста та зробити контрольну закупку алкоголю. Загалом, ми перевірили більше десятка МАФів. І хочемо зауважити, що результати – невтішні.
Вітрини рясніють рядами слабоалкогольних напоїв, пива та подекуди більш міцних напоїв. Вони можуть похизуватися вибором на будь-який смак та гаманець. Нікому з підприємців навіть на думку не спало прибрати товари з полиць.
Під виглядом звичайних покупців намагаємось купити пиво: «А можна будь-ласка 2 літрові пляшки пива?» – запитують журналісти. «Так, звичайно. Вам яке?», – любязно відповідає продавчиня. «Давайте оце», – вказуємо навмання на одну з пляшок. «Знаєте в мене тільке одне залишилось, та є ще одна пляшка «не мого». Ну добре, я вам її продам», – знаходить вихід з ситуації дівчина.
Прямуємо далі. І знов бінго. Пляшка «Чернігівського» у руках.
Підходимо до однієї з зупинок, віконечко в кіоску відкриває сувора продавчиня. Просимо пляшку хмільного напою. Перша думка – не продасть, аж надто осудливо дивиться. Коли просимо дволітрову, жіночка привітно посміхається та дістає запитуване.
І така ситуація повторилась в УСІХ МАФах, в які ми завітали. Продавці всі, як один виставляли на вітрину пляшки «омріяного» алкогольного напою.
Хоча в Броварах регулярно проводяться превентивні заходи, вони, на жаль, поки що не можуть забезпечити 100% результату. Тут велику роль відіграє саме людський фактор. Тому залишається сподіватись на метод «батога», себто штрафів та покарань несвідомих підприємців.
Софія Левицька