2015 рік для українських пенсіонерів видався дуже стресовим. Спочатку літнім людям, які продовжують працювати, урізали пенсію. З 1 червня їх чекає відміна безкоштовного проїзду у транспорті. Броварським дідусям та бабусям пощастило – міська влада домовилась із перевізниками зберегти для них безоплатні перевезення.
22 травня, перевізники Броварів та керівництво міста зібралися за круглим столом. На кону питання на декілька мільйонів – чи продовжувати пільговий проїзд для пенсіонерів.
Те, що безкоштовний проїзд потрібно залишити, не викликало сумнівів ні у кого. Однак, необхідно виробити стратегію, яка не дозволить перевізникам збанкрутувати.
Пільговий проїзд коштом міського бюджету
Нагадаємо, що Верховна Рада напередодні новорічних свят прийняла безпрецедентний закон, який скасовує безкоштовний проїзд для більшості пільговиків. Відмінили транспортні пільги для 17 пільгових категорій.
Як розповіла головний спеціаліст відділу економічного розвитку Олена Новікова, у Броварах, згідно із законом, безкоштовного проїзду можуть позбутися близько 15 тисяч броварчан. Проте, міська влада заздалегідь вирішила знайти шляхи порозуміння з перевізниками.
Адже згідно з рішеннями центральної влади щодо децентралізації, бажання залишити пільговий проїзд перекладається на плечі, чи-то на гаманець, міської влади. Мовляв, хочете возити пенсіонерів безкоштовно – компенсуйте витрати перевізникам з міського бюджету.
Безкоштовний проїзд за талонами?
Варто зазначити, що всі без виключення перевізники Броварів погоджуються продовжувати безкоштовно перевозити пенсіонерів. Проте вимагають виокремити з усього загалу пільговиків саме броварчан. «Мер Києва Віталій Кличко захищає своїх киян. Там безкоштовно зможуть їздити тільки ті, у кого є картка киянина. Всі інші пенсіонери будуть платити. Було б непогано і нам так зробити. Адже зараз ми возимо всіх без розбору пенсіонерів»,– висловив свою думку директор «Автопас-К».
Інші перевізники погодилися з ним та згадали інший вдалий приклад. Компанії, які обслуговують Броварський район, ще з середини 90‑х років працюють за так званою «талонною системою». Тобто пільговику видається певна кількість талонів на місяць, за якими він може безкоштовно їздити. За кількістю цих же талонів відбувається й відшкодування перевізникам.
До речі, ще наприкінці 2013 року для публічного обговорення був опублікований проект постанови Кабміну про затвердження Методики обліку перевезень пільгових категорій громадян на автомобільному транспорті. Ним зокрема і пропонувалася система запровадження талонів. «Для отримання талонів особа, яка має право на безкоштовний (пільговий) проїзд, або її довірена особа звертається до організатора обліку та подає такі документи: посвідчення, що дає право на безкоштовний (пільговий) проїзд, паспорт, заяву»,– зазначалося в проекті. Проте, виходячи з того, що така система не запроваджена донині, противників такого обліку пільговиків знайшлося більше, ніж прихильників.
На обговоренні броварських перевізників та працівників виконкому зазначалось, що запровадити талонну систему до 1 січня однозначно неможливо. Тому вони домовились, що зараз економічний та юридичний відділи прорахують, наскільки це законно.
Картка «З турботою про кожного» може статися у нагоді
Обговорювався й інший варіант збереження пільгового проїзду – знайти застосування карткам «З турботою про кожного». Ці пластикові картки видаються кожному пенсіонеру. Тому перевезення за їхньої наявності надасть можливість возити виключно броварських пільговиків. Звісно, можуть знайтися невдоволені, мовляв, окрім приниження показувати кожному водієві своє пенсійне, ще й картку потрібно носити. Проте, на разі така система вважається пріоритетною.
Загалом, за результатами круглого столу між перевізниками і владою було домовлено, що безкоштовний проїзд для пенсіонерів у Броварах залишається. Зараз працюють над текстом спільного меморандуму, який підпишуть обидві сторони. А от над механізмом реалізації прийнятого рішення думають в кабінетах юридичного та економічного відділу виконкому.
Анна Межова