Надходження від податків з реалізації підакцизних товарів та нерухомості у Броварах б’ють всі рекорди. Радіти цьому чи ні, поки невідомо. Оскільки планування надходжень від них можна порівняти з веденням вилами по воді. Якоїсь біль-менш зрозумілої бази узагальнених реєстрів платників цих стягнень в країні просто немає.
ПЛАТНИКИ ПОДАТКІВ – НЕВІДОМІ
Як розповідає начальник фінансового управління Броварської міської ради Наталія Постернак, достовірної податкової бази по нерухомому майну немає взагалі. «Раніше базу в БТІ брали, там вона була до 2013 року. Потім у Держреєстрі почали реєструвати, але це тільки з 2013 року база. Тобто немає єдиного реє стру», – розповідає вона. Проте певні надходження до броварського бюджету за перші місяці року вже порахували. Зокрема, за два місяці надійшло 223 тисячі гривень і це… УВАГА… 782,5% від запланованої суми. Таке колосальне перевиконання стало можливим не за рахунок сумлінності платників податку. Просто фактично ніхто заздалегідь не міг розрахувати, скільки ж взагалі можна отримати з податку на нерухомість цього року. І так по всій країні. Заступник міського голови Василь Андрєєв теж говорить про великі проблеми з адмініструванням цього податку: «Велика кількість об’єктів, яка знаходиться у цих підприємствах, не заявлена в декларації. Базою для здійснення розрахунків по оподаткуванню є база даних з Єдиного державного реєстру прав на нерухоме майно. Але є неузгодженість між фіскальною службою і реєстраційною, яка на сьогоднішній день не передала їм таку базу даних. Ми намагаємось допомогти нашій фіскальній службі за допомогою бази даних, яка є у нашому комунальному підприємстві БТІ. У них є певна частина інформації про нерухоме майно і за ким воно зареєстроване. Але дивує той факт, що на сьогодні реєстраційна служба ігнорує безпосередньо сам закон і фактично свої обов’язки». Тому вважати перевиконання плану у більш ніж 700% великим здобутком фіскальної служби навряд чи можна. Фактичний реєстр всіх, хто повинен сплачувати цей податок, можна буде скласти не раніше, ніж за декілька місяців. Цей час потрібен, щоб зіставити дані фіскальних та реєстраційних служб. Плюс є надія на те, що самі платники податку добровільно подаватимуть декларації та сплачуватимуть відрахування до міського бюджету.
ПРОБЛЕМИ КАСОВИХ АПАРАТІВ
З податком на «шкідливі» товари – тютюн та алкоголь, – і пальне все трошки простіше. Надходження від нього вдалося прорахувати. Як розповідає Наталія Постернак, по акцизному податку за рік планується отримати 15 млн грн. «Хочу зазначити, що розрахунок акцизного податку не міг зробити ніхто, навіть на рівні Мінфіну. Тому що його немає з чим порівняти. По Київській області тільки 2 міста порахували, в тому числі Бровари… За 2 місяці було (за січень лютий отримано від податку – ред.) 2 млн 682,4 тис. гривень. Тобто 105,2% (перевиконання – ред.)», – зазначає начальник фінансового управління.
Проблем з його адмініструванням не менше за ті, які виникають по нерухомості. Основна в тому, що не всі підприємства роздрібної торгівлі встановили на своїх касових апаратах відповідне програмне забезпечення. Якщо ви помічали, то у великих супермаркетах у чеку поряд з ПДВ можна побачити графу – податок з акцизу 5%. У маленьких торгових точках такої складової у фіскальному чеку, як правило, немає. Така ситуація виникла тому, що деякі касові апарати не налаштовані на таке програмування. А до того ж, у законодавстві чітко не прописано, що сума цього податку в обов’язковому порядку повинна бути прописана в чеку. По суті виникає замкнене коло – аби порахувати прибутки від акцизного податку, необхідно, щоб вони відображались у фінансових звітах, які зокрема базуються на інформації у чеку. З іншого боку, закон не зобов’язує таку графу до нього вносити. Ця неточність може слугувати певної лазівкою для ухильників від сплати податків. «Дехто із недобросовісних підприємців, вони збільшують вартість товару на суму акцизного податку, реалізовують, але не відображають у своїх фінансових документах і таким чином вони беруть собі в карман ці кошти. А до бюджету не сплачують. По деяким суб’єктам ми проводили попередній моніторинг.. Я думаю, що пройде певний час і вони зрозуміють, що відповідний контроль буде існувати. Ми плануємо проводити зустрічі з підприємцями – платниками податку, провести роз’яснювальну роботу», – розповідає Василь Андрєєв. Всі ці неточності можуть призвести до того, що бюджет недоотримає кошти, які реально можна було б направити на розвиток міста – ремонти доріг, шкіл, дитячих садочків. Однак, така ситуація зараз не тільки в Броварах. Єдиних реєстрів даних по платникам цих податків немає по всій країні. А оскільки це повністю нові для України стягнення, то порівняти їх просто ні з чим.
Аліна Яковенко