З середини травня, коли броварчани почали отримувати квитанції на комунальні послуги, у багатьох був шок. Зокрема через показники за газ. В платіжці були одні цифри, фактично по даним лічильника – значно менші. «Громадський ревізор» з’ясував, чому так відбулося.
Близько 10 години ранку ми приїхали у броварську філію Київоблгазу і були вражені. Приблизно 100 людей стояли у черзі з квитанціями в руках. Обговорювали виключно одне питання: контора нарахувала зайві кубометри газу. Люди не розуміли, куди їм звертатися, аби довести, що їхнє споживання значно менше. Тарифи ж виросли у 7 разів, тож переплачувати сотні додаткових гривень аж ніяк не хочеться.
«Я живу на Незалежності, 2. Мені прийшла платіжка на 26 кубів. Хоча перед цим ми споживали не більше 10. Стою в черзі, аби перерахували. Це неподобство»,– розповідає жінка передпенсійного віку.
«Нічого не чую, нічого не бачу, нічого нікому не скажу»
Єдиний кабінет, до якого не було черги, був юридичний відділ. Туди ми і зайшли. Одразу представились журналістами та намагалися з’ясувати, чому виникла така невідповідність. Вже за хвилину ми зрозуміли, чому черги сюди немає. Сувора молода жінка на наші питання сухо відповіла: «Всі консультації для преси надає прес-служба ПАТ «Київоблгаз».
Як ми не намагалися отримати хоча б якусь інформацію, жінка стояла на своєму, а потім попросила вийти та закрити за собою двері.
Таке ставлення тут не тільки до журналістів, а й до звичайних броварчан. На наших очах так само попросили,– «Вийдіть, будь ласка»,– стареньку жіночку, яка хотіла проконсультуватися зі своїх питань.
У залі обслуговування ми намагалися розпитати присутніх, чи вдалось дізнатись, чому нараховують «липові» показники. Всі відповідали однаково – консультанти працюють по кожному випадку окремо, однак змінюють показники без проблем.
Контакт-центр у допомогу
На інформаційних стендах ми побачили безліч оголошень з номерами телефонів, за якими можна передати контролеру свої показники. Ці ж телефони вказані і у квитанціях на сплату. Проте багато хто з присутніх нам жалівся, що додзвонитися туди просто неможливо.
Ми вирішили перевірити та зателефонували за одним з них. Чемний чоловік на наші питання ввічливо відповів – у системі виник збій через підвищення тарифів, тому споживачам нарахували авансові платежі.
Аби подібні ситуації не повторювались та сума до сплатити нараховувалась за фактичне споживання, потрібно щомісяця до 30 числа телефонувати до контакт-центру та називати свої показники. Також це можна зробити електронною поштою або через смс.
Тобто, аби убезпечитись від «махінації» з кубометрами газу, треба завчасно самостійно їх повідомляти конторі.
Чому не враховують показники лічильника, які споживачі самостійно вписують в квитанції – питання. Людей просто змушують годинами вистоювати в чергах, аби зробити перерахунок «в ручну».
На одному з оголошень ми прочитали: «Показники лічильника з квитанцій не заносяться, тому для вірного нарахування при зміні цін та нарахуванні цінової категорії, необхідно передати показник лічильника через контролера або телефоном».
Авансом платили завжди?
Щоб дізнатись офіційну позицію ПАТ «Київоблгаз», ми зв’язалися із прес-службою. Прес-секретар нам розповіла, що у випадку, коли абонент не передає показання лічильника, газопостачальна компанія робить планові авансовi нарахування, виходячи з середньостатистичного споживання по регіону.
Наприклад, якщо клієнт 30 числа не зателефонував до газконтори, або зробив це раніше, газова контора робить нарахування самостійно.
З нашої розмови незрозумілим залишається одне: якщо сплачуєш за повний місяць споживання, про які додаткові авансові нарахування може йти мова?
Запитали у прес-секретаря ми і про «збій» в роботі програми, а також чи не пов’язано це з підвищенням тарифів. Відповідь нас відверто здивувала: «Такий розрахунок вівся завжди. Просто, коли газ був дешевшим, то на це не звертали уваги. Тепер, коли він дорогий, всі кинулися з’ясовувати. «Київоблгаз» веде розрахунок за весь місяць і вираховує середні показники споживання, адже потрібно планувати споживання газу».
Довіри до лічильників немає
Серед тих, хто стояв у черзі в броварській філії Київоблгазу, були й броварчани, які хотіли дізнатися, чи є сенс встановлювати газовий лічильник. Адже показники по ньому все одно не збігаються з фактичними. «Я записалася у чергу на безкоштовне встановлення лічильника вже рік тому. Приходжу перевірити, як просувається черга, а вона тільки зростає. До того ж, я бачу, що тих, в кого є лічильники, примушують платити більше. Навіщо він мені потрібен, я вже й не знаю»,– розповідає молода жінка.
Як би там не було, а без лічильника за декілька років користуватися газом взагалі не можна буде. Адже до 2018 року в кожному будинку чи квартирі повинен бути встановлений пристрій вимірювання споживання. А тим, в кого є газова колонка, взагалі, до кінця цього року потрібно буде їх встановити. Інакше прийдуть газовики і «прикрутять» газ. Як говориться: «Все для людей». З обмовкою на іронію.
Врешті, причина появи захмарних платіжок залишилась неясною. Адже у контакт-центрі нам сказали, що винен збій в системі, а у прес-службі – що такі авансові нарахування існували завжди.
Розслідування привело до простого висновку: аби не переплачувати за якісь там «планові нарахування», необхідно кожного місяця самостійно дзвонити контролеру газової контори і диктувати свої показники.
Анна Межова