В минулому номері «Громадський ревізор» писав про ініціативи Кабінету міністрів перекласти на мешканців багатоквартирних будинків питання обслуговування спільної власності. Зокрема, співвласникам квартир пропонується на загальних зборах обирати в тому числі компанію, яка буде обслуговувати внутрішньобудинкові мережі. А це і водопровід, і мережі теплопостачання, і питання, які стосуються каналізації.
ВИБОРУ НЕМАЄ
Суперечливість полягає у тому, що у невеликих містах, таких як Бровари, немає великої кількості компаній, які б пропонували такі послуги. Зараз переважну більшість мереж міста обслуговує КП «Броваритепловодоенергія». Частково це виправдано, адже підприємство надає цілий комплекс послуг від забору води з Десни до очистки стічних вод. До слова, крім Броварів подібного рівня підприємство працює лише у Кам’янець-Подільському. Через таку собі монополію на ринку, якість відверто «кульгає». Що може зробити мешканець, який не вдоволений роботою конкретно взятого сантехніка?
Як нашому виданню повідомили в компанії «Броваритепловодоенергія», у них ведеться обліг скарг від броварчан. Проте це скарги не на окремих спеціалістів, а на якість послуг. «А спеціалістів, то ми вже самі дивимся, як їх чи наказувати, чи поощрять за їхню роботу. Ми відповідаємо за дії», – зазначили у компанії. До речі, обрати конкретного спеціаліста користувачі послуг теж не можуть.
Та навіть після введення законодавчих новацій, на швидкі зміни в якості обслуговування годі й чекати. Законом начебто закріплюються конкурентні умови, і раптом що, власники зможуть вибирати собі більш професійну компанію. Проте на ділі виходить так, що мешканці будинків будуть вимушені користуватися послугами тих самих підприємств, бо альтернативи немає.
ПОПИТ ТА ПРОПОЗИЦІЯ
У комітеті Верховної Ради з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства розуміють цю невідповідність, проте сподіваються, що після набуття чинності даного закону на ринку має з’явитися значний попит на якісні комунальні послуги. А завдяки цьому вже сформується пропозиція.
Основна проблема в тому, що технічний стан більшості будинків старого зразка – катастрофічний. Зокрема, внутрішньобудинкові мережі по Україні зношені за оптимістичними оцінками на 40%. При цьому зношеність водопровідних та каналізаційних мереж навіть у столиці по деяким районам сягає 80-85%. Зрозуміло, що для держави та для бюджету це величезне навантаження. Видається, що саме це є істиною причиною, щоб обслуговування будинків переклали на плечі самих власників.
А тепер черга для трьох «чому». Чому держава, за роки незалежності не змогла привести внутрішньобудинкові мережі до належного стану? Чому мешканці у власність отримають «мотлох»? Чому звичайні громадяни власним коштом будуть покращувати стан комунікацій?
Це риторичні питання, які можна ставити безкінечно. Залишається лише заздрити власникам квартир у нових будинках. Навряд чи вони доведуть свою спільну власність до такого стану, до якого її довела держава у будинках, яким по 40 років.
Аліна Яковенко
