Рекламні блоки на телебаченні та на шпальтах газетах, величезні рекламні плакати, борди та афіші – все це вже стало звичною нормою нашого сьогодення. Засилля реклами сприймається неоднозначно, а надто, коли це стосується закладів охорони здоров’я, зокрема, аптек
ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО…
Зовнішня реклама, себто вивіски, афіші, плакати, що розміщується безпосередньо на фасадах будинків чи то підприємств, повинна відповідати правилам та має особливості. Більш того, існують чітко виписані вимоги, які, на жаль, часто ігнорують рекламодавці в погоні за довірливим покупцем. І нехай би мова йшла про супермаркети та різного роду торгові точки, які реалізують товари промислової чи продуктової групи. Прикро, що часто на порушення йдуть люди у білих халатах. Ні, мова зараз не про лікарів, а про фармацевтів, керівників аптечних закладів.
Взагалі, ще з 1 липня 2012 року діє положення, згідно якого з фасадів аптек повинна взагалі зникнути інформація, що містить рекламу. Державна служба України з лікарських засобів у той час навіть підготувала зміни до умов ліцензування.
«Згідно цих умов на фасаді приміщення, де розміщується аптечний заклад, згідно його призначення повинна бути вивіска із зазначенням тільки виду закладу, а саме «Аптечний склад (база)», «Аптека», «Аптечний пункт», «Аптечний кіоск». Біля входу в аптечний заклад на видному місці може бути розміщена інформація про суб’єкт господарювання та режим роботи аптеки і все», – повідомляють у Держлікслужбі.
Тобто, за умови тотального виконання норм та правил, ще чотири роки тому з фасадів аптек повинна абсолютно зникнути будь-яка рекламна продукція. Але це в ідеалі…
РЕКЛАМА ЗАМІСТЬ ФІРАНКИ
«Озброївшись» Законом України «Про рекламу» прямуємо до першої ж місцевої аптеки. На фасаді – величезна вивіска, що запрошує-припрошує купувати тільки у них, і тільки зараз, за найнижчими цінами та, мабуть, найсвіжіші «з пилу, з жару» лікарські препарати.
Рекламний плакат геть немаленьких розмірів закриває практично усе величезне вікно аптечного закладу. Питаємо, чи можна зустрітися з директором аптеки. Перелякана аптекарка відповідає, щось на кшталт: «Марь Ванна буде пізніше. Коли не сказала.» На питання про величезний рекламний щит, знизує плечима: «Це не моя справа. Якщо встановили так і ніхто досі не чіпав, значить, законно встановлено»
В іншому аптечному закладі нам таки вдалося поспілкуватися з директором.
«Недоліки, звичайно, є. Виправимо. Дякуємо за те, що наголосили. Але шкода прибирати такий гарний плакатик. Він у нас замість фіранки був, тепер доведеться жалюзі замовляти», – напівжартома відповідає керівник.
Фактично та ж картина – розмальовані та яскраві кольори, величезні банери, заклики рекламного спрямування – по всьому місту. Мабуть, єдиний заклад, який повністю відповідає нормам – центральна аптека на бульварі Незалежності. Окрім вивіски «Центральна аптека» жодних написів, жодного заклику, жодного натяку на рекламу. Значить, можна обійтися і без порушення закону. Звичайно можна, але, як кажуть, «доки грім не гуркне», рекламу не познімаємо.
ЗАКОН ОДИН ДЛЯ ВСІХ
Останнім часом нарікань на роботу спецвідділу контролю за станом благоустрою та зовнішнім дизайном міста побільшало. З боку підприємців, чиї малі архітектурні форми псують вигляд наших вулиць, з боку прихильників стихійної торгівлі, з боку власників незаконно встановлених гаражів. Ось і від аптекарів скоро претензії будуть. Але для працівників спецвідділу такі скарги скоріш, як визнання роботи.
«Співробітниками спецвідділу було проведено перевірку аптечних закладів на предмет розміщення реклами. Вже складено протокол та надано понад десять приписів», – каже начальник спецвідділу Олег Єжаков.
Особливої реакції з боку порушників поки що не спостерігається. Дехто просто відмахується, дехто говорить про те, що будівля знаходиться у приватній власності, тому їм «закон не писаний», дехто обіцяє виправитися, хитро посміхаючись. Однак, на такі посмішки у спецвідділі абсолютно серйозно попереджають – якщо у найближчий час недоліки не буде виправлено, незаконні рекламні щити буде демонтовано. І тоді вже буде точно не до сміху. Адже закон – один для всіх. І Закон «Про рекламу» в тому числі.
Ольга Підлісна
